Range Rover

13 listopada 2018

Range Rover

24 października 2018

Range Rover Evoque

13 listopada 2018

Range Rover Sport

13 listopada 2018

Range Rover Velar

Najbardziej luksusowy samochód terenowy na świecie.

Samochodem Range Rover jeździł James Bond (Daniel Craig) w filmie Quantum of Solace. Range Rover pierwszej generacji jest jedynym pojazdem, który został wystawiony w paryskim Muzeum Luwr jako dzieło sztuki. Range Roverem podjadą Państwo pod Metropolitan Opera, każda inna terenówka ma zakaz wjazdu.

Krótkie podsumowanie modeli:

Range Rover Sport – nowy model dostępny od połowy 2005 r. Zbudowano go w oparciu o lekką ramę, zwaną „integrated body-frame”, której sztywność wspomagana jest przez konstrukcję nadwozia. Pochodzi z modelu Discovery LR3. Do napędu posłużył widlasty, ośmiocylindrowy silnik benzynowy konstrukcji Jaguara, doładowany 4,2 l o mocy 390 KM, obecnie zwiększono pojemność do 5,0 l, moc wzrosła do 510 KM – naszym zdaniem fenomenalnie przyspiesza! Oraz turbodiesel TDV6 o pojemności 2,7 l i mocy 190KM, a także TDV8 o pojemności 3,6 l i mocy 272 KM, obecnie silnik turbodiesla ma pojemność 3,0 l i moc 245 KM, seryjne przyspieszenie nie zachwyca, ale ekonomia jazdy na bardzo dobrym poziomie. Sugerujemy podniesienie mocy do 300 KM, co oczywiście wykonujemy dla Państwa w cenie samochodu. Zarówno silniki benzynowe, jak i Diesla przenoszą napęd na wszystkie koła poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne. Jak na miejski i na dodatek sportowy samochód terenowy, wyposażony w opony szosowe, całkiem nieźle radzi sobie w lekkim terenie. Tarcze hamulcowe o dużej średnicy ograniczają możliwość zamontowania opon terenowych o mniejszej średnicy.

Range Rover (III generacja) – w sprzedaży pojawił się w lutym 2002 roku. Na początku napęd stanowiły silniki: benzynowy V8 4,4 l o mocy 286 KM oraz diesel o pojemności 3,0 l i mocy 177 KM. Standardowo zastosowano zawieszenie niezależne, pneumatyczne z mozliwością regulowania wysokości auta. Konstrukcja po raz pierwszy z nadwoziem samonośnym pozbawionym ramy, co oznacza, że ten pojazd zaliczany jest do klasy SUV, czyli jest to samochód sportowo-użytkowy, który nie jest już pełnowartościowym autem terenowym, a szkoda. Obecnie Range Rover montuje najnowsze silniki LR-TDV8 o pojemności 4,4 l z dwoma sekwencyjnymi turbosprężarkami. Przy 313 KM i 700 Nm momentu obrotowego napęd nowego Range Rovera łączy moc z czystym sumieniem, zmniejszając emisję dwutlenku węgla aż o 14 procent. Nowy silnik wysokoprężny przekazuje moc za pomocą sterowanej elektronicznie 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów ZF 8HP70. Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s. – bardzo dobry wynik jak na 2810 kg. Średnie spalanie (mieszane) 9,4 litra wg katalogów, według nas 12 litrów jest osiągalne. Auto bardzo dobrze przyspiesza, niestety jest zbyt miękkie i przy dużych prędkościach brakuje stabilności Range Rovera Sporta, ale to jest nasza opinia, bo jesteśmy przyzwyczajeni do twardych zawieszeń stosowanych w samochodach sportowych. Na koniec opisu zostawiliśmy sobie perełkę – silnik 5,0 l 510 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s. Spalanie wg naszego testu 18 litrów, co może być kłopotliwe, bo zmusza do częstych wizyt na stacji benzynowej i marnowania czasu na tankowanie. Szanowni Państwo, Range Rover to kwintesencja prestiżu i luksusu, tego samochodu nie powinno się opisywać słowami…

Historia:

Range Rover pierwszej serii pojawił się w czerwcu 1970 r. Jego prototyp nazwano VELAR, co miało oznaczać Vee Eight Land Rover, czyli Land Rover z silnikiem V8. Silnik ten to konstrukcja, którą Rover odkupił od firmy Buick. Konstrukcję samochodu oparto na bardzo mocnej ramie, do której montowano trzydrzwiowe nadwozie. Początkowo oferowano skromne wyposażenie, a podkreślano walory użytkowe i przydatność w terenie. Aby potwierdzić zdolności do jazdy w terenie, w 1972 r. dwa Range Rovery wzięły udział w rajdzie przez obie Ameryki. Najtrudniejszym odcinkiem, jak się okazało, był przesmyk Darién, górzysta dżungla, pomiędzy Panama City a Medellin w Kolumbii. Nastąpiły tam awarie skrzyń biegów, które zespół rajdowy musiał wymienić.

Nie licząc limitowanej serii, wypuszczonej przez szwajcarską firmę Monteverdi, model pięciodrzwiowy pojawił się w 1981 r. W trzy lata później Range Rover przechodzi pierwszy poważny lifting, zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Od tej pory wersja trzydrzwiowa staje się modelem podstawowym, a pięciodrzwiowa luksusowym. W roku 1986 pojawia się pierwszy silnik Diesla firmy VM, w 1989 zastąpiony własną konstrukcją. W tym samym roku pojemność jednostki benzynowej rośnie z 3,5 l do 3,9 l, a w 1993 do 4,2 l. Wraz z pojawieniem się drugiej generacji zakończono produkcję modelu trzydrzwiowego, a model pięciodrzwiowy pod nazwą Range Rover Classic schodził z taśm montażowych do lutego 1996 r. Druga generacja, pojawiła się we wrześniu 1994 r. Sprzedaż rozpoczęto w kwietniu 1995 r. Początkowo były to wersje 4,0 SE i 4,6 HSE. Później dołączył także 2,5 l diesel konstrukcji BMW. Konstrukcja samochodu, jak u poprzednika, oparta na stalowej ramie o profilu zamkniętym, do której montowano pięciodrzwiowe nadwozie. Mimo wyjątkowo luksusowego charakteru, producent zapewniał, że rama jest w stanie znieść ciężką jazdę w terenie. Standardowo montowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne o nazwie EAS, czyli Electronic Air Suspension.