Kobiecy punkt motoryzacji

Panie, które zrewolucjonizowały auto-świat

 

Pamiętacie, jak w 2004 Volvo zaprezentowało swój innowacyjny samochód koncepcyjny YCC – Your Concept Car? Było to jedyne na świecie auto w stu procentach zaprojektowane przez kobiety i dla kobiet, dzięki czemu zostało wyposażone w wiele praktycznych dla pań udogodnień. A wśród nich m.in. regulowane podparcie pod piętami – idealne do jazdy w szpilkach czy przestrzeń na torebkę w miejscu dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego. Aby nie pobrudzić ubrań, drzwi otwierały się do góry, a próg obracał się i odchylał w dół. Ten model Volvo miał także zagłówki przystosowujące się do rodzaju uczesania… Brzmi odrobinę, jak życzenia do wróżki, tymczasem okazuje się, że kobiety od wielu lat realnie zmieniają świat motoryzacji, wprowadzając znaczące innowacje. Przyjrzyjmy się pionierkom, które przecierały drogę innym, zajmując ważne miejsce w historii motoryzacji.

Pasy ruchu – koncepcja June McCarroll (1867 – 1954)

Lekarka June, prowadząc auto, została zepchnięta z drogi przez kierowcę ciężarówki. W odpowiedzi wymyśliła, że namalowane na jezdni pasy znacznie zmniejszyłyby takie przypadki. Kiedy władze zignorowały pomysł, sama je namalowała na pewnym odcinku i rozpoczęła kampanię promującą. W efekcie Kalifornia uchwaliła nowe prawo, które dziś jest stosowane niemal na całym świecie.

 

Florence Lawrence (1886 – 1938) i jej prototypy kierunkowskazów oraz świateł hamowania

Kojarzycie tę panią? Tak, to słynna, hollywoodzka gwiazda kina z trzydziestoma rolami na koncie. Okazuje się, że jej wielką pasją była motoryzacja, a objawiała się tak kolekcjonowaniem aut, jak i ich udoskonalaniem. Jest m.in. twórczynią łopatek, które wskazywały kierunek jazdy, dając początek pracom nad dzisiejszymi kierunkowskazami. Wymyśliła też, że po naciśnięciu hamulca pojawiał się znak STOP – prototyp świateł hamowania.

 

Wycieraczki Mary Anderson (1866 – 1953)

Farmerkę Mery, podróżującą taksówką po Nowym Jorku, zaintrygowało, że kierowca musi co chwilę wysiadać z auta, aby usunąć z szyby śnieg i błoto. To wystarczyło, by rozpoczęła zakończoną sukcesem pracę nad mechanizmem wycieraczek, a swój pomysł opatentowała. Wynalazek został wprowadzony jednak obligatoryjnie w życie dopiero, kiedy jej patent wygasł.

 

Lusterko wsteczne Dorothy Levitt (1882-1922)

Dziennikarka i pisarka Dorothy kilkukrotnie ustanowiła światowe rekordy prędkości, a w 1905 roku rozpędziła roadster do 146 km/h. Cztery lata później wydała książę  „Kobieta i samochód”, w której radziła prowadzącym kobietom, by zawsze miały przy sobie lusterko do patrzenia w aucie za siebie. To zrewolucjonizowało bezpieczeństwo jazdy, a niedługo później w lusterka wsteczne były wyposażone wszystkie samochody.